Belangrijke ontwerp wijzigingen Starship

SpaceX heeft op 28 april 2023 de eerste testvlucht van de Starship raket uitgevoerd. Deze testvlucht heeft veel gebracht. Er zijn zo’n duizend wijzigingen in de raket doorgevoerd.

Het ligt in de bedoeling dat deze raket geschikt is om met astronauten naar de Maan en naar Mars te gaan, maar ze moeten ook weer terug. Voor de Maan zal dat het grootste probleem niet zijn. Voor Mars die veel verder van de Aarde staat, is dat anders. Beide werelden hebben een veel kleinere zwaartekracht dan de Aarde, maar op de planeet Mars zal er toch brandstof gemaakt moeten worden voor de lange reis naar huis, en om uiteindelijk weer veilig op Aarde te landen met de methode zoals we dat gewend zijn van SpaceX.

Het loslaten van de booster

De Starship zelf staat bovenop de zogenaamde Super heavy. Dat is een booster gevuld met brandstof en daaronder 33 zogenaamde raptor raketmotoren. Ter vergelijk de Starship zelf heeft er 6. Het scheiden van de booster en de Starship bleek niet naar behoren te werken. De raketmotoren waren namelijk nog niet uit op het moment van de scheiding van de Super heavy en de Starship. En dat is wenselijk want het zorgt ervoor dat je 10% meer nuttige lading mee kan nemen op reis naar de Maan of naar Mars. Dat moet zo blijven. Het betekent wel dat de super hete gassen niet op tijd weg konden. Daardoor is er nu een deel tussen gebouwd met ventilatieopeningen, zodat de raket niet meer van de hitte zichzelf opblaast.

Lanceerplatform

Het lanceerplatform had veel te lijden. De brokstukken cement vlogen overal naartoe en dat was zeker niet veilig. Het gevolg is ook dat het lanceerplatform gerepareerd moest worden, terwijl het juist de bedoelding is dat het herbruikbaar is. Weet daarbij dat het wenselijk is dat een kleinere versie van dit lanceerplatform ook op de Maan of Mars gebruikt zal worden. Nieuw is de water spuitende stalen plaat die als een soort omgekeerde douche omhoog spuit om de hitte van de 33 raper motoren van de super heavy gedurende de eerste 10 seconden tegen te houden.

Raketmotoren

Een aantal raptor motoren van de 33 stopte er in het begin al mee, of gedurende de testvlucht. De oorzaak hiervan was dat de raptor motoren van de Super heavy niet allemaal hetzelfde waren. Ze waren gedurende een jaar gebouwd en gemonteerd. Op zich is dat gunstig want dan zie je gelijk wat de oorzaak is bij al die verschillen. Er zijn nu verbeteringen aan alle raptor motoren doorgevoerd, zodat ze beter tegen het super hete gas kunnen. Ook de gebruikte bouten zijn verbeterd.

U.S. Federal Aviation Administration

Half oktober is SpaceX er weer klaar voor om het nog eens te proberen, echter is de FAA nog het rapport aan het analyseren van de eerste testvlucht. Die FAA moet goedkeuring geven voor de volgende testvlucht. Wat daar uit komt zal ook nog opgelost moeten worden. Pas daarna wordt er een nieuwe datum gepland door SpaceX voor de tweede testvlucht. De baan zal hetzelfde zijn als de geplande eerste testvlucht. Het wordt geen rondje, maar ¾ om de Aarde heen.

Robert de Jong